

Bezoek ook onze partner-sites
De RechtenSite.nl JuridischeWoorden.nl JuridischeVacatures.net


Gratis de volledige en complete tekst van Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
Hieronder treft u online de volledige tekst aan van:
De Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
Tekst van de Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
Wilt u graag alle relevante in een overzicht hebben? Bestel dan nu een van de vele wetbundels en beschik direct over alle relevante juridische informatie.
Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996 - Geldig op 0000-00-00
Korte omschrijving: Bron: Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)
Benelux-Regelgeving inzake merken
Memorie van Toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
VI-1
Benelux-Regelgeving inzake
merken1
VI Memorie van Toelichting bij het Protocol
houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet
op de merken van 7 augustus 1996
1. Deze tekst is een uitgave verzorgd door het Benelux-Merkenbureau. Hoewel er bij het verzorgen ervan de uiterste zorg
is nagestreefd, kan voor de aanwezigheid van eventuele type- en overschrijffouten of onvolledigheden niet worden
ingestaan. Er kunnen op basis van, of naar aanleiding van deze tekst dan ook geen rechten jegens het Benelux-
Merkenbureau of derden worden geclaimd. De auteur(s), redacteur(en) en het Benelux-Merkenbureau aanvaarden
deswege geen aansprakelijkheid.
Benelux-Regelgeving inzake merken
Memorie van Toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
VI-2
Memorie van Toelichting bij het Protocol houdende wijziging
van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus
1996
V. Inleiding
Twee internationale verdragen, het Verdrag tot oprichting van de Wereldhandelsorganisatie
(Marrakech, 15 april 1994) en het Verdrag inzake het merkenrecht (Genève, 27 oktober
1994), en een verordening van de Europese Unie inzake de bestrijding van de piraterij (22
december 1994, (EG) Nr. 3295/94) nopen tot wijziging van de eenvormige Beneluxwet op
de merken (BMW).
Het Verdrag tot oprichting van de Wereldhandelsorganisatie heeft als doelstelling de
wereldhandel te stimuleren. Onderdeel van dit verdrag is het Verdrag ter bescherming van
intellectuele eigendomsrechten en bestrijding van handel in nagemaakte goederen, het
TRIP’s verdrag (ANNEX 1C). Doelstelling van het TRIP’s verdrag is het creëren van een
minimumniveau van bescherming op het gebied van de intellectuele eigendom in de bij het
Verdrag tot oprichting van de Wereldhandelsorganisatie aangesloten landen. Voor de
Beneluxwetgeving op het gebied van de intellectuele eigendom heeft het TRIP’s verdrag
geen ingrijpende consequenties. Het niveau van bescherming staat in de Beneluxlanden op
een zodanig niveau dat aan bijna alle minimumvereisten reeds wordt voldaan.
Naast de aanpassing aan het TRIP’s verdrag strekt deze wijziging van de BMW tot aanpassing
aan Verordening (EG) Nr. 3295/94 van de Raad van 22 december 1994 tot vaststelling
van maatregelen om het in het vrije verkeer brengen, de uitvoer, de wederuitvoer en
de plaatsing onder een schorsingsregeling van nagemaakte goederen of door piraterij verkregen
goederen te verbieden (hierna: piraterijverordening). Deze verordening schept voor
de douane de mogelijkheid om goederen bestemd voor het vrije verkeer, voor invoer, uitvoer,
wederuitvoer, of goederen die onder een schorsingsregeling zijn geplaatst, vast te
houden. Daarnaast geeft de verordening aan welke maatregelen de bevoegde autoriteiten
dienen te nemen wanneer wordt vastgesteld dat er sprake is van nagemaakte of door piraterij
verkregen goederen.
In het verleden kon tegen goederen die onder een schorsingsregeling waren geplaatst niet
worden opgetreden, omdat ten aanzien van deze goederen geen bevoegdheden bestonden.
Door de piraterijverordening verandert deze situatie. De douane kan verdachte goederen
vasthouden, waarna de rechthebbende de mogelijkheid heeft beslag te laten leggen op deze
goederen. Via een gerechtelijke procedure kan de rechthebbende vervolgens de namaak
vast laten stellen. De burgerlijke rechter kan echter pas namaak vaststellen en vervolgens
maatregelen uitvaardigen als de goederen die zich onder een schorsingsregeling bevinden
inbreukmakend zijn in de zin van de BMW. Om dit mogelijk te maken is aan artikel 13A
BMW een nieuw onderdeel toegevoegd.
Deze wijziging van de BMW is aangegrepen om de BMW aan te passen aan het Verdrag
inzake het merkenrecht. De drie Beneluxlanden hebben het voornemen het verdrag te
bekrachtigen. Het verdrag bevat regels betreffende de verkrijging van een merkrecht, die
bijna geheel overeenstemmen met de regels in de BMW. De enige noodzakelijke wijziging
van de BMW heeft betrekking op een voorwaarde voor de ontvankelijkheid van het depot.
VI. De wijzigingen
Het TRIP’s verdrag noopt op twee punten tot wijziging van de BMW. De kring van personen
die in de Beneluxlanden een beroep kunnen doen op het recht van voorrang moet worden
uitgebreid tot onderdanen van de leden van de Wereldhandelsorganisatie. Dit volgt uit
artikel 1, derde lid, in samenhang met artikel 2, eerste lid, van het TRIP’s verdrag. In de nu
geldende BMW is de kring van personen beperkt tot onderdanen van landen die zijn aangesloten
bij het Verdrag van Parijs. De verplichting uit het TRIP’s verdrag noopt tot aanBenelux-
Regelgeving inzake merken
Memorie van Toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
VI-3
passing van de artikelen 3, 6D en 39 in de BMW, die verwijzen naar het recht van
voorrang gegrond op het Verdrag van Parijs.
Daarnaast leidt artikel 23, tweede lid, van het TRIP’s verdrag tot een wijziging in artikel 4
BMW. Aan artikel 4 wordt een onderdeel 7 toegevoegd, waarin in samenhang met de artikelen
6bis, 6ter en 14 wordt vastgelegd dat merken voor wijnen of spiritualiën, die ten
onrechte een oorsprongsaanduiding bevatten, omdat het product niet uit het aangegeven
gebied afkomstig is, kunnen worden geweigerd, vernietigd of vervallen verklaard.
De aanpassing aan de piraterijverordening vergt een wijziging van de inhoud van het recht
in de BMW. Artikel 1, tweede lid, van de piraterijverordening bepaalt dat op grond van
communautaire of nationale wetgeving vastgesteld dient te worden of er sprake is van
inbreuk. Tegen welke handelingen met inbreukmakende goederen de rechthebbende zich
kan verzetten, staat in artikel 2 van de piraterijverordening.
Invoer, uitvoer, wederuitvoer en het in het vrije verkeer brengen van nagemaakte goederen
zijn handelingen die op grond van artikel 13A, onder 1 en 2, BMW reeds inbreukmakend
zijn in de Beneluxlanden. Onder het begrip uitvoer in artikel 13A kan ook de wederuitvoer
worden verstaan als een bijzondere vorm van uitvoer. Naast deze handelingen noemt de
verordening ook nagemaakte goederen die zijn geplaatst onder een schorsingsregeling.
Plaatsing onder een schorsingsregeling van nagemaakte goederen werd in de BMW niet
als inbreukmakende handeling aangemerkt.
Voor dit geval wordt de BMW derhalve aangepast. Daartoe is een nieuwe bepaling opgenomen
in artikel 13A, onder 3, BMW. Voor hetgeen moet worden verstaan onder een
schorsingsregeling verwijst de piraterijverordening in artikel 1, eerste lid, onder a) naar
artikel 84, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad van 12 oktober
1992 tot vaststelling van het communautair douanewetboek (Pb EG nr. L 302, 19-10-1992,
blz. 1). Voorbeelden van schorsingsregelingen zijn extern douanevervoer, actieve veredeling,
behandeling onder douanetoezicht en tijdelijke invoer. In artikel 1, tweede lid, onder
a) van de piraterijverordening wordt een definitie gegeven van nagemaakte goederen.
Nagemaakte goederen zijn goederen, met inbegrip van de verpakking, waarop zonder toestemming
een fabrieks- of handelsmerk is aangebracht dat identiek is aan een voor eenzelfde
soort goederen naar behoren geregistreerd fabrieks- of handelsmerk, of dat daarvan
op wezenlijke punten niet kan worden onderscheiden. Tevens vallen hieronder beeldmerken,
ook als deze afzonderlijk worden aangeboden, en verpakkingen waarop merken van
nagemaakte goederen zijn aangebracht.
Het Verdrag inzake het merkenrecht dwingt tot wijziging van artikel 6, onder B, BMW.
Dit verdrag (zie artikel 3, met name het zevende lid) staat niet toe dat een onderzoek naar
eerdere inschrijvingen als voorwaarde wordt gesteld voor de ontvankelijkheid van een
depot. Artikel 6, onder B, dat de ontvankelijkheid van een depot afhankelijk stelde van
het indienen van een verzoek tot het instellen van een onderzoek naar eerdere inschrijvingen,
is daarom gewijzigd. Het thans opgenomen onderdeel B van artikel 6 gaat er vanuit
dat het Benelux-Merkenbureau met betrekking tot depots ambtshalve een onderzoek naar
eerdere inschrijvingen uitvoert. De taks welke bij het plegen van een depot moet worden
betaald, zal op een zodanig bedrag worden vastgesteld dat ook de kosten van dit onderzoek
hieruit betaald kunnen worden. Indien de deposant kan aantonen dat binnen drie maanden
voorafgaand aan het depot het Bureau reeds een onderzoek met betrekking tot het gedeponeerde
merk heeft verricht of dat hij daarom heeft verzocht, wordt van de depot-taks een
bedrag afgetrokken. Het onderzoek wordt dan namelijk niet nogmaals verricht.
De wijziging van de BMW in verband met de internationale regelingen is aangegrepen om
een wijziging in artikel 6, onder A, aan te brengen. De wijziging van artikel 6, onder A,
heeft tot gevolg dat de nationale diensten kunnen worden ontslagen van de verplichting om
te onderzoeken of ingediende depots voldoen aan de gestelde vereisten. Indien een nationale
dienst dit wenst, kan hij in de toekomst deze werkzaamheden overlaten aan het Benelux-
Merkenbureau. In het geval de nationale dienst het onderzoek overlaat aan het
Benelux-Merkenbureau, dient hij ervoor zorg te dragen dat de aanvraag na ontvangst door
de dienst onverwijld wordt doorgestuurd naar het Benelux-Merkenbureau.
Benelux-Regelgeving inzake merken
Memorie van Toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
VI-4
Tevens wordt artikel 6ter gewijzigd. In dit artikel wordt nadrukkelijk bepaald dat het aan
het Benelux-Merkenbureau, in de persoon van de directeur of een door hem gemachtigd
personeelslid, is toegestaan zelf zijn besluiten inzake de weigering een gedeponeerd merk
in te schrijven voor de in artikel 6ter genoemde rechtscolleges te verdedigen. Deze toevoeging
is opgenomen om in de drie Beneluxlanden iedere twijfel omtrent de bevoegdheden
van het Benelux-Merkenbureau in deze uit te sluiten.
Ter uitvoering van artikel 1, lid 2, van het Verdrag betreffende de instelling en het statuut
van een Benelux-Gerechtshof, worden de bepalingen van dit Protocol als gemeenschappelijke
rechtsregels aangewezen voor de toepassing van de hoofdstukken III en IV van
genoemd verdrag.
Waarschuwing!
De hierboven weergegeven versie is een momentopname. Zie hiervoor de geldigdheidsdatum bovenaan de regeling.
De regeling kan ondertussen gewijzigd zijn. De meest actuele versie, vandaag geldig, is te vinden op de officiele website van de overheid: Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996
Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996 - Geldig op 0000-00-00
Korte omschrijving: Bron: Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)
Waarschuwing!
De hierboven weergegeven versie is een momentopname. Zie hiervoor de geldigdheidsdatum bovenaan de regeling.
De regeling kan ondertussen gewijzigd zijn. De meest actuele versie, vandaag geldig, is te vinden op de officiele website van de overheid: Memorie van toelichting bij het Protocol houdende wijziging van de Eenvormige Beneluxwet op de merken van 7 augustus 1996

Deze website wordt mogelijk gemaakt door
De RechtenSite.nl - Het juridische startpunt

De belangrijkste wetten per rechtsgebied
Wij hebben per rechtsgebied de belangrijkste wetten in een overzicht gezet, zodat u alles snel online kunt vinden. Ook verdragen, koninklijke besluiten en andere regels vindt u hier.Advocatuur
Arbeidsrecht
Bank- en effechtenrecht
Belastingrecht (Fiscaal recht)
Bestuursrecht
Burgerlijk procesrecht
Consumentenrecht
Europees recht
Faillisementsrecht
Familierecht
Gezondheid en letselschade
Huurrecht
IE (Intellectueel Eigendom)
IT (Informatietechnologie)
Mediarecht en Reclamerecht
Merkenrecht
Milieurecht
Notarieel recht
Octrooirecht
Ondernemingsrecht
Privaatrecht
Privacy en persoonsgegevens
Sociale zekerheid en zorg
Staatsrecht
Strafrecht en strafprocesrecht
Telecommunicatierecht
Vervoersrecht (Transportrecht)
Verzekeringsrecht
Vreemdelingenrecht

Via WettenSite.nl worden dagelijks honderden wetteksten opgezocht. Onder onze bezoekers vallen vele juristen, advocaten, notarissen en meer. Maar ook veel rechtenstudenten, economie-studenten, MER-studenten. Ook burgers en bedrijven als rechtzoekenden vinden ons. Een grote doelgroep. Vraag gerust vrijblijvend naar onze mogelijkheden om te adverteren of om sponsor te worden. Uw banner of advertentie kan op onze website staan. Zie onze pagina over adverteren voor alle opties en meer informatie.

Voor vragen, opmerkingen, aanvullingen, linkruil, sponsoring of suggesties kunt u ons e-mailen op info[at]wettensite.nl